OEB Berlijn 2019 – dag 1 en dag 2

Dit jaar ben ik voor het eerst op de OEB. De OEB heeft als titel ‘Shaping the future of learning’. Zij stellen zelf: The global, cross-sector conference and exhibition on
technology supported learning and training”.

Woensdag – Preconference

Ik had vandaag een workshop over ‘Create Your Own Interactive Learning Story in Virtual Reality’. In deze workshop werd eerst kort verteld wat een learning story is. Dit concept bestaat al heel lang. Vroeger had je een boek, die vertelde een verhaal en tijdens dat verhaal kon je als lezer keuzes maken. Bij keuze a moest je verder lezen op blz.10, bij keuze b naar blz.11 enz. Op die manier werd het interactief. Dit kun je ook op die manier doen bij studenten. Je geeft hen een casus en op basis van hun keuze gebeurd er iets tijdens het verhaal. Dit kan een positieve of negatieve wending hebben. Op die manier zit er een leerelement in.

Inmiddels leven we in 2019 en bestaat er zoiets als VR. Op deze manier kun je het verhaal nog interactiever maken. Je kan naar gegevens van de student vragen en deze in het verhaal terug laten komen. Ook kun je een 360 foto maken en de student informatie, filmpjes, keuzes etc geven. Ze moeten dan bijvoorbeeld eerst informatie horen en op basis daarvan de juiste weg of het juiste voorwerp kiezen. Op deze manier kun je zelf een Learning Story bouwen. Benodigdheden:

  • 360 camera (€995,- coolblue)
  • Bewerkprogramma (€400,- 3dvista.com)
  • Cardboard 3d-bril (€5,-) (voor het 3D-effect)
  • Mobiele telefoon (van de student zelf)

Ik vond deze workshop heel gaaf en het heeft mij geïnspireerd om dit zelf ook eens te gaan uitproberen. Er zijn volgens mij heel veel educatieve mogelijkheden om dit toe te passen.

 

Donderdag – dag 1 van de conferentie

Keynote:

Voor de keynote waren er 3 sprekers. Wilfred Rubens heeft dat heel goed al weergegeven in zijn blog, dus ik ga dat hier niet herhalen.

Sessie 1 – de beurs

Ik ben tijdens de eerste sessie ronde over de beurs gelopen. Veel gave producten gezien, een interessant gesprek gevoerd met een verkoper van een video learning programma. Wat mij beklijft is de vraag of dit nog wel van deze tijd is. Als je predikt dat er in de toekomst een andere manier van leren dient te komen. Hoe komt het dan dat er bedrijven nog steeds een product verkopen en niet een dienst? Hoe personalized is een standaard product. Uiteraard kunnen de producten tegenwoordig customizen, maar dat is wat anders dan tailoring the needs of the customer.

Sessie 2 – Self directed learning at work

In deze sessie waren er 3 sprekers. Ik ben na de eerste spreker weggegaan. Dit waren namelijk 3 mooie voorbeelden hoe er beroepsonderwijs werd gegeven. En dat is voor mij natuurlijk niet zo nieuw. Ik had verwacht dat ze het over het leren van docenten gingen hebben, dit ging vooral over ‘werkers’.

Sessie 3 – Steve Wheeler – Space for learning at the workplace

Ik had deze sessie eerst geskipped vanwege de bovenste. Ik volg Steve Wheeler al lang op twitter en was bekend met zijn werk. Omdat ik eerder weg was gegaan uit de vorige, kon ik deze sessie toch nog halen.

Steve heeft verteld over het grote belang van leren op de werkplek. Hij bracht dit erg grappig en gaf mij toch weer een paar inzichten:

  1. Als je stelt, training geven aan werknemers duur is en de kans bestaat dat ze weggaan. Hoe erg zou het zijn als je ze niet traint en ze blijven?
  2. Leren zou niet recursief (herhalen en kopiëren) moeten plaatsvinden, maar discursief (aansluiten bij kunde en volgende stap aanbieden).
  3. Geef vooral ‘les’ in de niet google-bare vragen. Daar zit de kracht van interactie en de rol van de docent in.
  4. Om discursief te kunnen leren, dien je digitaal vaardig te zijn. Kun je een bron op waarde inschatten?

Sessie 4 – Kaltura video learning

Omdat ik nog wat tijd over had, heb ik gerend naar een presentatie van Kultura. Dit bleek een salespitch van 30min te zijn. Omdat ik iets te laat was, was er alleen nog plek vooraan in het midden. Ik vond het onbeleefd om ook weer weg te gaan na een paar minuten. Het programma is zeer goed. Mooi opgezet en handig te gebruiken. Het is alleen niet de reden waarom ik hier ben. Ik wil graag iets nieuws horen. en video learning deed ik al 10 jaar geleden.

Sessie 5 – Online digital assessments

Mijn laatste sessie van de dag begon met John Winkley uit Wales. Daar zagen ze een paar jaar geleden dat de PISA resultaten achter liepen op Engelang, Schotland en Ierland. Dit was uiteraard ongewenst. Er waren in eerste instantie 2 eindtoetsen. Aan het eind van het primair onderwijs en aan het einde van het middelbare onderwijs. Zij hebben dit aangepast naar 2x per schooljaar. Elk kind mag zelf kiezen wanneer hij die test maakt en uit de test komt feedback. Deze feedback helpt het kind en de leraar om de vervolgstappen te zetten in de ontwikkeling. Dit hebben ze in 3 jaar tijd opgezet en momenteel gebruiken 99% van de scholen de toets. Effectscores zijn er nog niet. Ze zijn vorig jaar begonnen om dit te gebruiken. De eerste ervaringen zijn zeer positief. Het werkt, leerlingen vinden het prettig en ouders ook. De uitdaging zit hem nog in de nieuwe manier waarop de leerkracht hier mee om dient te gaan.

De tweede spreker was Annette Peer. Zij vertelde over Surf-net. Dit wordt gebruikt op veel HBO scholen in Nederland. Zij wilde het onderwerp wat breder trekken en heeft gepleit voor meer digitale assessments om het leren te verbeteren. Momenteel wordt het nog te vaak gebruikt om de werklast verlagen. Mijn gedachte was, begin met het verlagen van de werklast zodat daarna geïnvesteerd kan worden in goede digitale assessment ‘toetsen’ die het leren verbeteren. Ze sloot af met een driehoek. Als er evaluatie-feedback-assessments  plaatsen vinden, halen we het maximale uit digitale assessments.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *